fbpx

Vježbe za korekciju artikulacije glasa R

 

Za izgovor glasa „R“ potreban je složen rad svih mišića jezika: napeti prednji dio jezika sa vrškom je podignut prema alveolama (naboranom prednjem dijelu nepca iza prednjih zuba); višak vibrira u zračnoj struji; srednji dio je spušten; bočne strane prijanjaju uz gornje kutnjake; strujanje zraka je snažno i usmjereno.

Prvi pokušaj ispravke rotacizma (nepravilan izgovor glasa R) jeste da dijete pokuša verbalno imitirati zvukove iz okoline (drndanje motora, grmljavina, rikanje lava). Ovo možete vježbati tako što ćete prvo Vi proizvesti željeni zvuk ili zvukove možete puštati preko interneta.

Zvukove životinja možete pronaći na https://gioulachelten.com/animal-sounds/.

Istovremeno koristimo priliku da dijete vidi i kontrolira oblik, položaj i kretanje jezika uz pomoć ogledala. Budući da je većina poremećaja glasa „R“ uzrokovana motoričkom nespretnošću, artikulacijske vježbe moraju biti konkretne i svrha im je da dijete svjesno kontrolira rad svojih govornih organa.

U nastavku su vježbe za korekciju artikulacije glasa „R“. Neka dijete sve vježbe radi ispred ogledala, dok Vi dajete upute. Počinjemo vježbanjem govornih organa.
Svrha vježbe je rastezanje podjezične resice.

  1. Otvori usta. Široki vršak jezika položi tako da potpuno poklopi crvenu liniju gornje usnice. Ostani u tom položaju nekoliko sekundi.
  2. Iz tog položaja premjesti vrh jezika iza gornjih sjekutića u usnu šupljinu.
  3. U slučaju prekratke podjezične vezice tražite da dijete pravi kružne pokrete izvan usne šupljine i unutar područja između gornjih sjekutića i usana.
  4. Potrebno je da razvije što bolju pokretljivost jezika i njegovih mišića.
  5. Pokušaj dodirnuti jezikom nos, a zatim bradu.

Prvi uvjet za pravilnu artikulaciju glasa „R“ je djetetova sposobnost da na sljedeći način formira položaj jezika: široki, napeti jezik lagano dodiruje svojim vrškom prednji dio tvrdog nepca.Nakon što je dijete opustilo govorne mišiće i uvježbalo pravilan položaj, možete raditi sljedeće vježbe kroz igru:

Vježba: „Čiji su zubi čišći“

Svrha:
Uvježbati podizanje jezika prema gore i upravljanje njime

Opis:
Lagano otvori usta, osmjehni se i vrškom jezika „počisti“ gornje zube sa unutarnje strane, pokretima iz strane u stranu.

Pažnja:
Vršak jezika ne smije viriti izvan usta niti se vratiti unutra: donja vilica je nepokretna.

Vježba: „Harmonika“

Svrha:
Jačati mišiće jezika, rastezati podjezičnu vezicu.

Opis:
Osmjehni se, malo otvori usta, priljubi jezik uz nepce i počni da otvaraš i zatvaraš usta. Ponovi tri do deset puta.

Vježba: „Zalijepi bombon“

Svrha:
Ojačati mišiće jezika i uvježbati podizanje jezika prema gore.

Opis:
Položi jezik na donju usnu. Na sam vrh jezika stavite komadić bombone ili eurokrema, koji dijete pokretom jezika prema gore treba zalijepiti za nepce odmah iza gornjih zuba.

Nakon izvođenja vježbi treba preći na izgovor glasa „R“, prvo u slogovima, zatim u riječima, a onda u rečenicama. Čitajte djetetu prvo slogove, da ih djeca izgovaraju za Vama, prateći položaj govornih organa (jezik, vilica,zubi ), a zatim pređite na riječi i rečenice.


Vježbe glasa „R“ kroz slogove:

RA                       AR                     ARA

RE                        ER                     ERE

RI                         IR                      IRI

RO                       OR                     ORO

RU                       UR                     URU


Vježbe glasa „R“ kroz riječi:

„R“ na početku riječi:

RAD, RAK, RAME, RADO, RAMO, RANKO, RADOVATI SE, RADITI, RASTI, RED, REZ, REPA, REĆI, REČENICA, RIBA, RIM, RIFAT, RIS, RIČE, RISTO, RIJEKA, RIS, ROG, ROMAN, ROVITI, RUPA, RUDA, RUŽA, RUKA, RUČAK, RUŠEVINA

„R“ sa – tr:

TRAKA, TRAG, TRAVA, TRALJAV, TRAPAV, TRAMVAJ, TRENER, TRENUTAK, TREPAVICE, TRIBINA, TRIDESET, TRIKOTAŽA, TROM, TROŠAK, TRONOŽAC, TROUGAO, TRUD, TRULO, TRUP, TRUT, TRG, TRN, TRSKA, TRČANJE, TRZATI, TRGOVAC,

„R“ sa – dr:

DRAMA, DRAŽ, DREN, DRIJEMATI, DROZD, DRUG, DRUM, DRUGAR, DRUŠTVO, DRVO, DRZAK, DRŽATI, DRŽAVA

„R“ sa – pr:

PRAG, PRAH, PRATI, PRASE, PRAVDA, PRAVO, PREDAK, PREDAH, PREDIO, PREDMET, PREGAČA, PREČNIK, PRIJATAN, PRIKOLICA, PRIMORAC, PROĆI, PROLAZ, PROMJENA, PROSTOR, PRUGA, PRUŽITI, PRIČA, PRIHOD, PRIBOR, PRILAZ, PRIZEMLJE, PRIJATELJ, PRIJATAN, PROBA, PROVOD, PROFESOR, PRUT

„R“ sa – fr:

FRAK, FRANJO, FRANCUSKA, FRIZER, FRULA, FRAZA, FRESKA, FRONT

„R“ sa – br:

BRAK, BRAT, BRAĆA, BRAVA, BRAZDA, BEME, BRESKVA, BROŠ, BRUKA, BRUS, BRADA, BRANA, BRONZA, BRČIĆI

„R“ sa – vr:

VRAT, VRAG, VRAGOLAN, VRATA, VRABAC, VREO, VRUĆ, VRBA, VRIJEDAN, VRLO DOBRO

„R“ sa – kr:

KRALJ, KRAVA, KRASAN, KRATAK, KRASTAVAC, KREZUB, KRIK, KRIŠKA, KRISTAL, KRIVICA, KRUT, KRASTA, KRAJNIK, KREVET, KRILAT, KROV, KRUPAN

„R“ na kraju riječi:

SIR, MIR, VIR, DAR, STAR, LITAR, MOTOR, PROZOR, MOKAR, LEPTIR, SPOR, DVOR, PAR VJETAR, METAR, MODAR, PEKAR

„R“ u sredini i pri kraju riječi:

KORPA, PERO, MJERA, KORITO, GORKO, KORAL, GORA, PAROBROD


Vježbe glasa „R“ kroz rečenice:

  • Ribar voli da ruča ribu.
  • Riba ribi grize rep.
  • U gradu svi žure.
  • U granapu je pet pregrada.
  • Mirela nosi maramu.
Za Vas pripremio:
Arnes Šabanović
Logoped u Udruženju “DUGA”