fbpx

Uloga roditelja u procesu razvoja govora

Najznačajni period u procesu razvoja govora je između prve i pete godine života kada se govor najintenzivnije razvija. Neka djeca brže i lakše usvajaju govor, dok drugoj djeci to ide sporije i sa poteškoćama. U razvoju govora veliku ulogu igra genetika, ali i okruženje u kojem dijete raste, te govor kojem je stalno izložen, a kao što znamo govor se uči slušanjem. Kako bi dijete naučilo pravilno govoriti nisu potrebne lekcije, pomagala, niti upute, nego dobar govorni uzor. Najbolji uzor su roditelji, naravno pod uslovom da nemaju nepravilnu artikulaciju ili loš govor. S obzirom da je porodica prirodno okruženje za učenje, tako ima najznačajniju ulogu u procesu razvoja govora.  Stoga je važno znati kako osigurati optimalne uvjete za razvoj govora i spriječiti pojavu govorno jezičnih poremećaja. Mnoge aktivnosti doprinose pravilnom razvoju govora i jezika, ali postoje i negativni utjecaji koji mogu dovesti do poteškoća u govoru i jeziku u ranom dječjem uzrastu.

Roditelji imaju veliki (najveći) utjecaj na djetetov pristup medijima u vremenskom i sadržajnom smislu jer prate, nadziru i reguliraju korištenje virtualne tehnologije (telefoni, računala, tableti, televizori), te kada, koliko i šta djeca gledaju.

Roditelji bi trebali:

  1. Ograničiti dnevno gledanje televizije i korištenje mobitela/ tableta/ kompjutera, te osigurati da izloženost ekranima prestane bar sat vremena prije odlaska na spavanje.

Za djecu mlađu od 2 godine se ne preporučuje gledanje televizije i drugih medija. Djeca predškolskog uzrasta mogu gledati audiovizualne sadržaje oko 1 sat, a djeca starija od 7 godina najviše oko 2 sata dnevno.

  1. TV/ kompjuter držati u dnevnoj ili nekoj drugoj zajedničkoj prostoriji
  2. Odrediti vrijeme u toku dana kada se koriste ekrani
  3. Donijeti porodično pravilo da se TV i drugi mediji ne gledaju dok se ne izvrše školske i druge obaveze
  4. Unaprijed, na temelju programa, odlučiti u dogovoru s djetetom šta će gledati određenog dana
  5. Voditi računa da dijete ne gleda neprimjerene sadržaje, osobito ne one s nasiljem
  6. Zajedno s djetetom gledati televizijske programe, jer se na taj način otvara komunikacija o mnogim temama
  7. Da se uključe u igranje igara s djetetom, jer tako mogu razumjeti šta dijete interesuje, s kim boravi u virtualnom okruženju, te pokazati zanimanje za ono što dijete radi

Ukoliko želite pročitati više o ovoj temi, za Vas smo pripremili priručnik Sigurnost djece u virtualnom okruženju. Ugodno čitanje!

 

 

Učenje stranih jezika u predškolskom uzrastu ima negativne konotacije na razvoj govora, pa djeca često ne znaju imenovati boje na maternjem jeziku ili ne znaju osnovne pojmove, nego ih izgovaraju na stranom jeziku. Strani jezik se uči od onog momenta kada djeca perfektno savladaju maternji jezik, a to je uglavnom oko šeste godine djetetovog života.

Kako biste unaprijedili razvoj govora i jezika kod svog djeteta, pridržavajte se savjeta koje preporučuju stručnjaci:

  • Što više pričajte, pričajte i pričajte sa Vašom djecom jer djeca govor uče slušajući i ponavljajući.
  • Prilagodite način govora Vašem djetetu, govorite prosto i jednostavno npr: sjedi tu, daj mami, baci loptu…
  • Dajte djetetu model riječi i rečenica da ih dijete jasno čuje. Recimo, ukoliko dijete želi auto s police i pokazuje prstom na to auto, vi jednostavno recite: “Molim te daj auto”. Nikada nemojte teretiti djecu da ponavljaju riječi niti ih ispravljati, već jednostavno pravilno izgovorite kako bi dijete jasno čulo kako je ispravno.
  • Organizujte s djetetom igru, jer djeca najbolje uče kroz igru, a to smo opisivali u ranijim tekstovima.
  • Čitajte djeci knjige, jer se tada kod djece razvija pažnja i uče se nove riječi. Posebno su korisne knjige sa onomatopejama npr: pas laje (av – av – av) i knjige koje sadrže kratke priče.
  • Ponavljajte nove riječi i fraze – mnogo puta ponovite iste riječi ili rečenice koje dijete u tom momentu uči i ponavljajte ih do onog momenta dok dijete samo ne počne da ih koristi.
  • Koristite svakodnevne aktivnosti kako bi dijete imalo priliku da uči nove riječi. Na pr: dok dijete pere ruke možete koristiti veliki broj imenica i pojmova koje u tom momentu može da nauči (sapun, peškir, šampon, voda, pranje, ispiranje).
  • Pohvalite dijete za svaki vid komunikacije, jer pohvala je najveći vid stimulacije u daljem govorno-jezičkom razvoju.

 

Za Vas pripremio:
Arnes Šabanović
Logoped u Udruženju “DUGA”