PREZENTIRANI USPJEŠNI REZULTATI PROJEKTA: “Duga se
vratila predškolskom odgoju, sljedeće godine idemo dalje!”
U Sarajevu je održana prezentacija rezultata postignutih u okviru projekta “Osnaživanje roditelja i odgajatelja za inkluziju u predškolskom odgoju i obrazovanju u Kantonu Sarajevo” koje je Udruženje “Duga” realiziralo uz podršku Ministarstva za odgoj i obrazovanje KS i u saradnji sa JU “Djeca Sarajeva”.
“Drago mi je da se ‘Duga’ ovim projektom aktivnije vratila predškolskom obrazovanju, i sljedeće godine idemo dalje. Osmislili smo nekoliko kvalitetnih programa, dobili smo potvrdu i od roditelja da to ima smisla. Ovim najavljujem dosta dobrih tema i programa za roditelje i u narednoj godini, a radićemo sa odgajateljicam i odgajateljima i na federalnom nivou. Kroz naš program su izražene potrebe, od samih učesnica i učesnika smo dobili prijedloge tema, šta je njima potrebno i na koji način žele da se razvijaju, što je i nama dalo vjetar u leđa”, kaže Anka Izetbegović, izvršna direktorica udruženja “Duga”, potcrtavajući značaj direktnog rada sa roditeljima:
“Kod rada s roditeljima, ne govorimo o nečemu što se često spominje kao ‘škola roditeljstva’ gdje bi se roditelji trebali školovati za to, već više idemo na koncept da roditelji trebaju podići svijest o vlastitoj ulozi i vlastitom potencijalu. Priznajemo potencijal i kapacitete svakog roditelja za roditeljstvo, ukoliko se otvori prema djetetu i ispoštuje njegove želje i potrebe”.
Roditelji djece predškolskog uzrasta kroz projekat su ojačali roditeljske kompetencija učešćem na edukativnim radionicama i uz edukativne materijale, dok su odgajateljice i odgajatelji, stručne saradnice i saradnici i asistentice i asistenti razvili dodatne vještine za rad s djecom s teškoćama, te unaprijedili komunikacijske vještine. Kroz primjenu programa „Poticanje rane interakcije i komunikacije kod djece uzrasta 0 – 5 godina“ djeca s teškoćama u razvoju unaprijedila su govorno – jezičke vještine.
Logopedinja Marijana Perković prezentirala je program “Razvoj socijalne interakcije i komunukacije djece dobi od 0-5” na kojem je radila s učesnicama i učesnicima radionica:
“Program poticanja socijalne interakcije i komunikacije za djecu, posebno za djecu iz autističnog spektra je prije svega orijentiran na roditelje, zato što bez obzira na profesionalce i stručnjake, na podršku predškolskih i školskih ustanova, ukoliko nemate ojačanu i osnaženu obitelj, rezultati će izostati. Obitelj i roditelji moraju biti aktivni sudionici u terapijskom, ali i obrazovnom procesu”, kaže Marijana Perković, potcrtavajući kako svoj rad usmjerava upravo na roditelje:
“Sve strategije koje radimo su znanstveno utemeljene, uz primjenu novih razvojnih modela koji se temelje na individualnim profilima. Jako sam zadovoljna radom na projektu koji je upravo bio usmjeren na razumijevanje tog modela, i sve strategije koje smo učili i koje možemo primjenjivati sa djecom imaju svoju efikasnost tek kada ih primjenjujemo unutar tog modela. Odgajateljice i odgajatelji, stručne saradnice i saradnici, a osobito asistentice i asistenti moraju biti osnaženi i upoznati kako raditi sa djecom, koji su ciljevi za djecu i kako dostizati djecu”.
Amina Cerić, psihologinja u JU “Djeca Sarajeva”, smatra ove radionice vrlo korisnim:
“Iskustvo koje smo imali u radu na poticanju rane intervencije sa profesoricom Marijanom je bilo jako poučno, interesantno i primjenjivo u radu i to je zaista nešto što je potrebno, ponajviše odgajateljicam i odgajateljima, i nama stručnim saradnicama i saradnicima. Nadamo se da ćemo i u budućnosti imati priliku sarađivati i sa ‘Dugom’ i sa Marijanom kao vrsnom predavačicom i stručnjakinjom iz svoje oblasti”.
U programu “Poticanje rane interakcije i komunikacije kod djece uzrasta 0–5 godina” učestvovalo je 30 učesnica i učesnika, i bio je usmjeren na osnaživanje odgajateljica i odgajatelja, stručnih saradnica i saradnika i asistentica i asistenata za rad s djecom s teškoćama socijalne interakcije i komunikacije (spektar autizma, poremećaji socijalne interakcije, komunikacijski poremećaji, ekranizam, senzorne i jezične disfazije, pragmatični poremećaji). Nakon što je program realiziran 70 djece će imati koristi od toga najmanje 40 djece s teškoćama.
Direktorica JU “Djeca Sarajeva” Ilda Bekrić projekat smatra uspješnim, posebno kada je riječ o profesionalnom unaprjeđivanju svih koji su uključeni u proces unaprjeđenja inkluzije i samog obrazovnog procesa:
“Smatram da je uvijek potrebno voditi računa o cjeloživotnom učenju, edukaciji i radu na samom sebi. Edukacije koje smo prošli, koje su bile organizirane za naše odgajateljice i odgajatelje, asistentice i asistente, te stručne saradnice i saradnike, su nam bile vrlo korisne. Sve što možemo jeste da se potrudimo kako bismo obezbijedili i omogućili djeci sve što je do nas za njihov optimalan rast i razvoj.”
Tokom realizacije Projekta održana je i radionica “Asertivna komunikacija u interpersonalnim odnosima” za 15 odgajateljica i odgajatelja obaveznog predškolskog programa JU ” Djeca Sarajeva” na kojoj su obrađene teme komunikacije sa roditeljima kao i komunikacije u timu. Radionici je prisustvovala i Nevzada Terzo, profesorica predškolskog odgoja, koja u JU “Djeca Sarajevo”:
“Bilo je jako korisno, i ovakvih stvari treba svakako. Da razmjenjujemo iskustva, dobijemo nove ideje, ljudi nam kažu ono s čim su se susretali, isto tako mi njima kažemo kakva smo iskustva imali tako da je to fantastično. Bilo je to jedno jako lijepo druženje, s jako puno različitih mišljenja, i mogu da kažem da smo mogli dosta naučiti – kako mi od njih, tako i oni od nas. Obavezni program je specifičan, odvija se u različitim terminima, imamo i večernje termine, radimo sedmično u prosjeku sa 200 djece, i samim tim 300 i više roditelja sedmično, i komunikacija je jako bitna”.
U sklopu direktnog rada s roditeljima, održane su i edukativna radionica u vrtiću “Vjeverica” u Novom Gradu, informativna radionica u vrtiću “Ljiljani” u Vogošći, te iskustvene radionice u vrtićima “Dunje” i “Dječiji grad” kojima je prisustvovalo više od 120 roditelja.
“Jako pozitivno iskustvo, oduševljen sam. Obzirom na totalnu asocijalizaciju nas kao društva, kao cjeline, treba što više ovakvih radionica, što više interakcije, da roditelji razmjenjuju iskustva – i pozitivna i negativna, a sve kako bi doprinijeli što boljem razvoju svoje djece.”, kazao je nakon radionice u vrtiću “Vjeverica” Faruk Čolaković, jedan od roditelja koji su prisustvovali radionici.
Kreirana je i brošura za roditelje djece predškolskog uzrasta “Govorimo o roditeljstvu” : značaj podrške roditeljima” koja je obradila teme: svjesno roditeljstvo, spremnost djeteta za vrtić, te aktivnosti za razvoj socio-emocionalnih vještina, motorike, jezika i pismenosti.
“U nekim inicijalnim godinama rada ‘Duge’ bili smo umjereni
na predškolsko obrazovanje, s razlogom, da tu napravimo temelje, pogotovo kad
su u pitanju djeca s poteškoćama u razvoju i rana intervencija. Imali smo svoje
timove, i onda smo nekako više ušli u školski sistem, i bili se odmakli od
predškolskog odgoja i obrazovanja,. Drago mi je da se ovim projektom vraćamo, i
sljedeće godine idemo dalje”, poručuje Anka Izetbegović, izvršna direktorica
“Duge”.